loader image

Η κοίμηση του οσίου Εφραίμ του Σύρου (λεπτομέρεια)

Ιδιαίτερα συγκινητική σκηνή που πλαισιώνει την παράσταση της εξόδιου ακολουθίας του οσίου Εφραίμ μέσα στην έρημο της Έδεσσας της Μεσοποταμίας. Μετά την πρόσκληση στην κηδεία του Εφραίμ, οι μοναχοί των γύρω περιοχών προσήλθαν με όποιον τρόπο μπορούσαν για να τιμήσουν…

Άγιος Βικέντιος (λεπτομέρεια)

Ο άγιος Βικέντιος υπήρξε ένας από τους πρωτομάρτυρες του Χριστιανισμού με καταγωγή την Ισπανία. Τιμάται ιδιαίτερα στην χώρα αυτή. Μαρτύρησε στα 211 μ.Χ., όταν ο έπαρχος της πόλης Σαραγόσα (Αυγουστούπολη), διέταξε να τον υποβάλλουν σε φρικτά βασανιστήρια προκειμένου να αρνηθεί…

Ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων

Εικονίζεται ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων,σκηνή από τον κύκλο των θαυμάτων του Χριστού.Ο Χριστός με τους μαθητές του δίνουν άρτους σε πλήθος κόσμου για να φάνε. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της παράστασης η μεγάλη διαφορά στην κλίμακα της απεικόνισης των προσώπων: από…

Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής

Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής εικονίζεται μετωπικός, ημίσωμος, σε προτομή, γιατί καταλαμβάνει το πάνω μέρος του εσωράχιου ενός από τα παράθυρα του ανατολικού τοίχου. Παριστάνεται με μοναχικά ενδύματα. Κάτω από τον καστανόχρωμο μοναχικό μανδύα διακρίνεται το πράσινο εσωτερικό του ένδυμα…

Ἐν φυλακῇ ἤμην καὶ ἤλθετε πρός με

Το επεισόδιο από την Παραβολή της Κρίσης των Εθνών «Ἐν φυλακῇ ἤμην καὶ ἤλθετε πρός με» βρίσκεται στην ανώτερη ζώνη του βόρειου τοίχου, στη ΒΑ πλευρά της Τράπεζας, σε συνεχόμενη διάταξη με τα άλλα πέντε επεισόδια της ίδιας παραβολής (Ματθ.,…

Δευτέρα Παρουσία (λεπτομέρεια / Ο Πύρινος ποταμός και Αντίχριστος)

Εικονογραφική λεπτομέρεια της παράστασης της Δευτέρας Παρουσίας. Συγκεκριμένα, μέσα στον πύρινο ποταμό της Κολάσεως που καταλήγει στον αδηφάγο δράκοντα (Άδη), ανάμεσα στους αμαρτωλούς, δύο δαίμονες αιχμαλωτίζουν τον Αντίχριστο, ο οποίος φαίνεται να πατά και πάνω στο κεφάλι του Σατανά. Έτσι,…

Ο άγιος Σάββας ο Ηγιασμένος

Ο άγιος Σάββας παριστάνεται ολόσωμος και μετωπικός να βαστά και με τα δύο του χέρια, που προβάλλουν από τον μοναχικό μανδύα, ανοικτό ειλητάριο. Η πολύ εκφραστική και απόλυτα ήρεμη μορφή του αποδίδεται σε βαθύ γήρας με πολύ ρυτιδωμένο μέτωπο, βαθειά…

Ο άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης

Ο άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης εικονίζεται ολόσωμος και μετωπικός να βαστά σταυρό μάρτυρα και να φέρει το αριστερό χέρι προς το στέρνο. Αποδίδεται σε προχωρημένη νεότητα με τριγωνικό πρόσωπο, πλούσια καστανά βοστρυχωτά μαλλιά και αντίστοιχο μικρό διχαλωττό γένι. Φέρεται ενδεδυμένος…

Ο άγιος Αλέξανδρος

Ο άγιος Αλέξανδρος ιστορείται μεν μετωπικός, αλλά με μία κλίση της κεφαλής του και των ώμων του προς τα αριστερά. Η παράσταση συμφωνεί με την Ερμηνεία ως προς την νεότητά του όχι όμως και ως προς τα λοιπά προσωπογραφικά του…

Άγιος Εκδίκιος

Ο Άγιος Εκδίκιος ή Ευδίκιος εικονίζεται ημισωμος, μέσα σε κυκλικό στηθάριο, όπως και οι υπόλοιποι σαράντα εν Σεβαστεία μάρτυρες στη μεσαία εικονογραφική ζώνη του ανατολικού τοίχου της Τράπεζας. Αντίθετα με την πλειοψηφία των υπόλοιπων συναθλητών του στη εικονογραφική αυτή ζώνη,…